W wielu krajach europejskich, w tym także w Polsce, promuje się w ostatnim czasie zarządzanie wiekiem, jako ważny element polityki zarządzania personelem. Dzieje się tak z kilku powodów. Pierwszym z nich jest fakt, że pracodawcy coraz bardziej świadomie podchodzą do spraw związanych z zatrudnieniem i coraz więcej z nich zauważa, że zróżnicowanie wiekowe zespołu pozytywnie wpływa na jego efektywność. Drugim powodem jest potrzeba przystosowania organizacji do zmian jakie nastąpią w najbliższym czasie na rynku pracy. Zachodzące obecnie procesy demograficzne skutkować będą już wkrótce istotnym spadkiem liczby osób w wieku produkcyjnym. Coraz więcej osób na rynku pracy przekracza 50 rok życia i liczba ta rośnie. Żyjemy dłużej niż poprzednie pokolenia, coraz mniej rodziców decyduje się na posiadanie więcej niż dwójki dzieci, dodatkowo w Polsce wiele młodych osób wyjeżdża za granicę w poszukiwaniu pracy. Projekty reform systemu emerytalnego w Unii Europejskiej zmierzają do podwyższenia wieku, w którym będzie można przejść na emeryturę. Dlatego niedługo znacząca część potencjalnych kandydatów do pracy będzie w wieku średnim i starszym.
Wiek 50+ nie stanowi przeszkody w efektywnym działaniu, jeżeli pracownik dba o swój rozwój osobisty i zawodowy, a pracodawca tworzy mu przyjazne miejsce pracy. Pracownicy w wieku średnim i starszym mają wiele zasobów, które mogą pozytywnie wpływać na działalność organizacji, mają jednak także, w pewnym stopniu, inne niż młodzi, potrzeby. Aby przyciągnąć do organizacji utalentowanych starszych pracowników, warto wprowadzić rozwiązania, które pomogą im odnosić w pracy jak najlepsze efekty.
Istnieje wiele przykładów firm odnoszących sukcesy na rynku, które stawiają na różnorodność i już dziś wdrażają systemy zarządzania wiekiem. W zarządzaniu wiekiem nie chodzi o dobroczynność, chodzi o zyski.
więcej...
|